무얼보느냐가 아니라
어디서 어떻게 보는냐이다.
똑같은 무엇인가를 봤다면
똑같이 보았을까?
똑같이 보고 똑같은 인식을 할까?
그렇지 않다.
무얼 보았는가 보다 중요한 것은
어느위치에서 내가 보고 있느냐이다.
어떻게 보느냐에 따라 전혀 달리 보이는 것이다.
정면에서 보면 숨어있고 잠자코 있어서 있는 줄도 몰랐던 놈이
옆쪽에서 보면 유달리 튀어 보이는 것이다.
아래쪽 위쪽에서 보면 유독 튀어 보여 전혀 달리 보이는 것이다.
위치를 달리해서 작품을 감상할 필요가 있다.
전혀 달리 보이기 때문이다.
It's not what you see, it's where and how you see it.
If you saw the same thing
Would they have seen it the same way?
Will they see the same thing and recognize the same thing?
I don't think so.
More importantly than what I saw
It's where I'm looking.
It looks completely different depending on how you look at it.
If you look at him from the front, he's hiding and he's silent, so he didn't even know he was there
It stands out from the side.
When viewed from the bottom and top, it stands out and looks completely different.
It is necessary to appreciate the work in a different location.
Because it looks completely different.
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