2025. 10. 2. 21:23ㆍArt/각양각색(Varieties) Series
Areas, Textures & Sensations. 04
From Varieties of Shapes & Colors to Areas, Textures & Sensations. no. 4
각양각색(各樣各色)에서 각면각질각감(各面各質各感)으로 no.4
53*41*1.7 cm (10P)
Hand-torn Korean paper collage painted with Oriental pigments on hanji canvas
https://www.singulart.com/en/artworks/kim-jun-sung-areas-textures-sensations-04-2418378
Pigment leaving intention. Hanji torn, layered, resisting.
안료가 의도를 떠난다. 한지—찢기고, 층위되고, 저항한다.
This work operates through material resistance rather than compositional mastery. When torn, hanji determines its own fracture lines—edges emerge as the fiber's autonomous response to tension. Cerulean and turquoise saturate the lower register while cadmium yellow, yellow ochre, and burnt sienna fragment across the upper zone. These are not arranged but deposited through sequential staining and removal. Pigment migrates unevenly into varying paper densities, creating topographical variance—pooling, ridging, cracking. What remains is stratigraphic record: each layer documenting decision, material refusal, and temporal erosion. The white interstices are literal absences where paper was excised—not negative space but actual loss.
본 작업은 구성적 숙달보다 물질적 저항을 통해 작동한다. 찢길 때 한지는 스스로의 파열선을 결정한다—가장자리는 장력에 대한 섬유의 자율적 응답으로 출현한다. 세룰리안과 터코이즈가 하부 레지스터를 포화시키는 반면, 카드뮴 옐로우, 황토색, 번트 시에나가 상부 영역을 가로질러 파편화한다. 이것들은 배열된 것이 아니라 순차적 염색과 제거를 통해 침착되었다. 안료는 다양한 종이 밀도 속으로 불균등하게 이동하며 지형적 변이—고임, 융기, 균열—를 창출한다. 남은 것은 층서학적 기록이다: 각 층위가 결정, 물질적 거부, 시간적 침식을 문서화한다. 백색 간극은 종이가 절제된 문자 그대로의 부재다—네거티브 스페이스가 아닌 실제 상실.
Two blues, irreconcilable.
Prussian—vertical fissure through warmth.
Cerulean—horizontal attempt at enclosure.
Yellow ochre seeks exit, finds only periphery.
Burnt sienna surrenders to fragmentation.
Tearing continues until fiber signals resistance.
Staining proceeds until pigment determines terminus.
What fractures is not failure—
material articulating inherent limitation:
No surface sustains infinite pressure.
No containment persists without breach.
No being sustains itself without fracture.
Even within deliberate structure,
something inevitably escapes.
두 개의 블루, 화해 불가능.
프러시안—온기를 가로지르는 수직 균열.
세룰리안—포위의 수평적 시도.
황토색은 출구를 구하나, 주변부만을 발견한다.
번트 시에나는 파편화에 항복한다.
찢기는 섬유가 저항을 신호할 때까지 계속된다.
염색은 안료가 종점을 결정할 때까지 진행된다.
파열되는 것은 실패가 아니다—
내재적 한계를 발화하는 물질:
어떤 표면도 무한한 압력을 견디지 못한다.
어떤 포함도 침범 없이 지속되지 않는다.
어떤 존재도 균열 없이 스스로를 지탱하지 못한다.
의도적 구조 내에서조차,
무언가는 필연적으로 벗어난다.
This work originates from abandoning pictorial control. Geometric precision revealed itself as aesthetically inert—resolved but lifeless. Tearing rather than cutting introduced fundamental methodological change: incision imposes will, tearing initiates dialogue. Hanji fiber, under lateral stress, fractures along its structural grain, producing edges that are materially determined.
The chromatic field divides into incompatible registers. The upper zone—cadmium yellow, yellow ochre, burnt sienna punctuated by Prussian blue intrusion—resists integration. The lower field attempts containment: cerulean and turquoise enclosing yellow ochre. Yet enclosure proves unstable, undermined by olive green and citron fragments. These sections sustain unresolved tension—concurrent psychological registers held in suspension.
Diluted Oriental pigments are applied to pre-torn hanji fragments prior to assembly. Pigment penetrates cellulose fiber, drying at differential rates according to paper density. This generates topography: concavities where pigment accumulated, convexities where fiber warped during dehydration. The fissure network emerged over days as humidity fluctuated and substrate contracted. These cracks are preserved as indexical traces of material duration.
White interstices are not compositional voids but literal absences where paper was excised. Each retains spectral presence—the form that previously occupied coordinates. This constitutes actual material loss, not formal negative space. The work functions as archaeology of its own making, each stratum encoding action, hesitation, or material refusal that could not be overridden.
본 작업은 회화적 통제의 포기로부터 출발한다. 기하학적 정밀성은 미학적으로 불활성임이 드러났다—해결되었으나 생명 없는. 자르기에서 찢기로의 전환은 근본적 방법론적 변화를 도입했다: 절개는 의지를 부과하고, 찢기는 대화를 개시한다. 한지 섬유는 측면 응력 하에서 구조적 결을 따라 파열하며, 물질적으로 결정된 가장자리를 생성한다.
색채 장은 양립 불가능한 레지스터로 분할된다. 상부 영역—프러시안 블루 침입으로 단속되는 카드뮴 옐로우, 황토색, 번트 시에나—은 통합을 거부한다. 하부 장은 포함을 시도한다: 황토색을 에워싸는 세룰리안과 터코이즈. 그러나 포위는 불안정하며, 올리브 그린과 시트론 파편들에 의해 훼손된다. 이 섹션들은 해결되지 않은 긴장을 유지한다—부유 상태의 동시적 심리적 레지스터들.
희석된 동양 안료가 조립 전 찢어진 한지 파편에 적용된다. 안료는 셀룰로오스 섬유 속으로 침투하며, 종이 밀도에 따라 차등적 속도로 건조된다. 이는 지형을 생성한다: 안료 축적 오목부, 탈수 중 섬유 뒤틀림 볼록부. 균열 네트워크는 습도 변동과 기층 수축에 따라 며칠에 걸쳐 출현했다. 이 균열들은 물질적 지속의 지표적 흔적으로 보존된다.
백색 간극은 구성적 공백이 아니라 종이가 절제된 문자 그대로의 부재다. 각각은 유령적 현존을 보유한다—이전에 좌표를 점유했던 형태. 이는 형식적 네거티브 스페이스가 아닌 실제적 물질 상실을 구성한다. 작업은 자신의 제작에 대한 고고학으로 기능하며, 각 층위는 극복될 수 없었던 행위, 주저, 물질적 거부를 암호화한다.

































'Art > 각양각색(Varieties) Series' 카테고리의 다른 글
| As One Pleases 02 (0) | 2025.10.21 |
|---|---|
| As One Pleases 01 (0) | 2025.10.19 |
| Areas, Textures & Sensations. 03 (0) | 2025.09.30 |
| The Color of Accumulation (0) | 2025.09.26 |
| Strata - 층위(層位) (0) | 2025.09.23 |