Strata of Time, Flutter of Humanism

2025. 9. 2. 20:34Art/각양각색(Varieties) Series

 

시간의 지층, 인간성의 날갯짓
Strata of Time, Flutter of Humanism

100*80.3*2.5 cm (40F)
Mixed Media on Hanji Canvas
Mediums ; Oriental pigments, natural leaves, Styrofoam packaging, wet torn Korean paper with modeling paste
https://jonathank.tistory.com
https://www.singulart.com/en/artworks/kim-jun-sung-strata-of-time-flutter-of-humanism-2424009

 

2025 Joongang Painting Exhibition 입선작

 

이 작업은 인간 의식의 시간적 변곡점을 물질적 은유로 탐구한다.
하단의 금박은 의도적 부식을 통해 프리모던 시대의 이중성을 드러낸다. 흙 안료를 압착하고 균열을 유도하여, 신본주의적 권위가 지닌 숭고함과 개별성에 대한 억압을 동시에 담았다. 바로 그 틈새에서 최초의 저항적 날갯짓이 시작된다. 중앙부는 근현대 휴머니즘의 역동적 전개를 구현하며, 개별성이 문명적 동력임을 발견한 시대의 폭발력을 보여준다. 자신감 있는 먹선들이 세포적 매트릭스를 구축하고, 그 안에서 색채들은 고유한 리듬으로 호흡한다. 적신 한지에 전통 석채를 떨어뜨리면 물성의 자발적 상호작용이 일어나는데, 이 예측 불가능한 색채의 변주는 의식의 자연발생적 출현과 형이상학적 상응을 이룬다. 각 세포는 잠재하는 난자, 각성하는 유충, 탐식하는 송충이, 침묵하는 용화에 이르는 변용의 전 스펙트럼을 내포한다. 순수한 개별적 에센스를 표상하는 황금점들과 이들을 잇는 검은 신경망은, 진정한 개별성이 관계적 맥락 속에서만 실현된다는 존재론적 역설을 시각화한다. 상단부는 다른 시간적 레지스터로 전환한다. 감청색 분채와 아교의 결합은 테크노피아의 유혹적 약속을 품는 동시에 은밀한 경고를 내장한다. 바로 알고리즘적 중재가 개별성마저 표준화시킬 위험이다. 황금선들은 인간적 성취가 아닌 기계적 최적화의 현현이 되고, 인간성의 핵심인 황금점들은 공허해진다. 물질 자체가 시간의 증언자다. 젖은 한지의 해체와 재구성은 전통의 창조적 파괴를 은유하고, 산업폐기물조차 예술적 변환을 통해 새로운 존재론적 지위를 획득한다. 이 작업은 존재론적 위치성을 묻는다. 당신의 의식은 시간의 어느 지층에 정박해 있으며, 그 심연의 황금점은 아직 변용의 날개를 품고 있는가.

This work explores the temporal turning points of human consciousness through material metaphor. The corroded gold leaf at the bottom reveals the duality of the premodern era, compressing earth pigments to induce cracks that embody the sublimity and oppression of theocentric authority. From these fissures emerges the first resistant flutter of wings. The central section manifests the dynamic evolution of modern humanism, where individuality becomes a civilizational force. Confident ink strokes form a cellular matrix, with colors breathing in unique rhythms. Dripping traditional mineral pigments onto wetted hanji sparks spontaneous interactions, reflecting consciousness’s emergent nature and metaphysical resonance. Each cell spans the spectrum of metamorphosis—from ova to chrysalis. Golden points signify pure essence, yet their resonance through a black neural network reveals the paradox that individuality thrives only in relational contexts. The upper section shifts to a new temporal register, where cobalt powder and glue suggest technopia’s allure alongside a warning of algorithmic standardization. Materials—dismantled hanji, transformed Styrofoam—testify to time, posing the question: In which stratum does your consciousness reside, and do its golden points still hold wings of metamorphosis?

 

 

 

한지 캔버스 위 혼합매체동양화 물감, 자연 낙엽, 스티로폼 포장재, 젖은 한지를 뜯어 모델링 페이스트로 조성




시간의 세 지층이 인간 의식의 변곡점들을 증언한다.
하단의 부식된 금박은 프리모던적 절대성의 이중성을 담는다. 신본주의 시대, 교리적 권위 아래 개별성이 침묵당하던 억압적 숭고함이다. 그 균열로부터 저항의 날갯짓이 태동한다.
중앙부는 근현대 휴머니즘의 역동적 폭발이다. 먹선으로 구축된 세포적 매트릭스 안에서 개별성이 문명적 동력으로 전환하는 순간을 포착한다. 적신 한지 위에서 전통 석채는 자발적으로 상호작용하며, 난자, 유충, 송충이, 용화에 이르는 변용의 전 스펙트럼을 공존시킨다. 순수한 에센스를 표상하는 황금점들과 이들을 잇는 검은 신경망은 진정한 개별성이 관계 속에서만 실현된다는 존재론적 역설을 드러낸다. 상단의 감청색 번짐은 테크노피아의 유혹적 약속 속에 은밀한 경고를 내장한다. 알고리즘적 중재가 개별성을 표준화하고, 인간성의 황금점들이 공허해지는 종말적 전망이다. 당신의 의식은 어느 지층에 정박해 있는가. 그 심연의 에센스는 아직 변용의 날개를 품고 있는가.


The three strata of time bear witness to the turning points of human consciousness. The corroded gold leaf below embodies the duality of premodern absoluteness—oppressive sublimity under theocentric authority, from whose cracks resistant wings emerge. The center captures the dynamic explosion of modern humanism, where ink-built cellular matrices transform individuality into civilizational power. Dripped pigments on wetted hanji evoke metamorphosis’s full spectrum—ova to chrysalis—while golden points, linked by a black neural network, reveal individuality’s relational paradox. The cobalt diffusion above hints at technopia’s promise, warning of algorithmic standardization and hollowed golden points. Where does your consciousness anchor, and do its depths still harbor metamorphic wings?



Title: Strata of Time, Flutter of Humanism
Medium: Mixed Media on Hanji Canvas—Oriental pigments, natural leaves, Styrofoam packaging, wet torn Korean paper with modeling paste
Dimensions: 100 × 80.3 cm (40F), 2025

Can the sedimentary layers of time be translated into the language of painting? This work originates from such a contemplation, embodying the existential turning points of human consciousness through a material archaeology. The gold leaf at the bottom, intentionally corroded, reveals the duality of premodern absoluteness. By compressing earth pigments to induce oxidation and cracks, it simultaneously encapsulates the sublimity and oppression inherent in the theocentric era—when divine revelation and doctrinal authority silenced individual existence. Yet, it is from these fractured crevices that the first flutter of wings begins, traces of rare souls who defied gravitational conformity to proclaim their singularity.
The central section captures the explosive unfolding of modern humanism, a period when individuality was recognized not as chaos but as a civilizational force. Confident ink strokes construct a vast cellular matrix, within which colors breathe in unique rhythms while preserving an organic wholeness. In this pictorial realization, technique and thought converge. When traditional mineral pigments are dripped onto thoroughly wetted hanji paper, the materials engage in spontaneous interaction, yielding unpredictable chromatic variations that mirror the emergent nature of consciousness and its metaphysical resonance. Each cell embodies the full spectrum of metamorphosis—from latent ova to awakening larvae, voracious caterpillars, and silent chrysalises.
At its core are the golden points, representing the pure essence of individuality—crystallizations of motive persisting beyond external conditions. Yet, they are not isolated monads. Resonating through a black neural network, they visualize the existential paradox that true individuality is fully realized only within a relational context. As the composition ascends, the canvas shifts to a different temporal register. The luminous diffusion of cobalt powder and glue evokes the seductive promises of technopia, yet harbors a subtle warning: the risk of algorithmic mediation standardizing even individual expression, and the potential for digital efficiency to hollow out the humanistic essence. Here, golden lines no longer signify human achievement but mechanical optimization, while the golden points—core to humanity—stand empty, their spectrum of individuality converging into monochrome.
The materials themselves become witnesses to time. The act of dismantling wet hanji and reconstructing it with modeling paste metaphorizes the creative destruction of tradition, while even industrial waste like Styrofoam gains a new ontological status through artistic transformation. Ultimately, this work poses a profound question of ontological positioning: In which stratum of time does your consciousness anchor? And do the golden points dormant in its depths still harbor wings of metamorphosis?

시간의 퇴적층을 회화적 언어로 번역할 수 있을까. 이 작업은 이러한 사유에서 출발하여, 인간 의식이 겪어온 실존적 변곡점들을 물질적 고고학으로 구현한다.
화면 하단의 금박은 의도적 부식을 통해 프리모던적 절대성의 이중성을 드러낸다. 흙 안료를 압착해 산화와 균열을 유도함으로써, 신본주의 시대가 품었던 숭고함과 억압을 동시에 담아냈다. 신적 계시와 교리적 권위가 개별 존재를 침묵시키던 시대. 그러나 바로 이 금이 간 틈새로부터 최초의 날갯짓이 시작된다. 중력적 순응을 거부하고 단독성을 선언했던 희귀한 영혼들의 흔적으로서 말이다. 중앙부는 근현대 휴머니즘의 폭발적 전개를 담는다. 개별성이 혼돈이 아닌 문명적 동력임을 발견한 시대의 역동성이다. 여기서 자신감 있는 먹선들이 거대한 세포적 매트릭스를 구축하고, 각 경계 안의 색채들은 고유한 리듬으로 호흡하면서도 유기적 전체성을 잃지 않는다.
이 영역의 회화적 실현에서는 기법과 사유가 하나로 수렴한다. 충분히 적신 한지 위에 전통 석채를 떨어뜨리면 물성들이 자발적으로 상호작용을 일으킨다. 이렇게 생성된 예측 불가능한 색채의 변주들은 의식의 자연발생적 출현과 형이상학적 상응을 이룬다. 각 세포는 잠재하는 난자에서 각성하는 유충, 탐식하는 송충이를 거쳐 침묵하는 용화에 이르기까지, **변용(變容)**의 전 스펙트럼을 내포한다. 핵심은 개별적 에센스를 표상하는 황금점들이다. 이는 외적 조건과 무관하게 지속하는 순수한 동기의 결정체다. 그러나 이들은 고립된 모나드가 아니다. 작품은 이 황금점들이 검은 신경망을 통해 공명하며, 진정한 개별성이란 관계적 맥락 속에서만 온전히 실현된다는 존재론적 역설을 시각화한다.
상단부로 이행하면서 화면은 다른 시간적 레지스터로 전환한다. 감청색 분채와 아교의 결합이 만들어내는 빛나는 번짐은 테크노피아의 유혹적 약속을 품고 있다. 그러나 이 현란함 속에는 은밀한 경고가 도사린다. 알고리즘적 중재가 개별 표현마저 표준화시킬 위험, 디지털 효율성이 휴머니즘적 본질을 공허하게 만들 가능성이다. 여기서 황금선들은 더 이상 인간적 성취가 아닌 기계적 최적화의 현현이며, 인간성의 핵심인 황금점들은 텅 비어 있고 개성의 스펙트럼은 단색으로 수렴한다.
물질 자체가 시간의 증언자가 된다. 젖은 한지를 해체하고 모델링 페이스트로 재구성하는 행위는 전통의 창조적 파괴를 은유한다. 심지어 산업폐기물인 스티로폼마저 예술적 변환을 통해 새로운 존재론적 지위를 획득한다. 이 작업은 궁극적으로 존재론적 위치성에 대한 질문을 던진다. 당신의 의식은 시간의 어느 지층에 정박해 있는가. 그리고 그 심연에 잠든 황금점은 아직 변용의 날개를 품고 있는가.

'Art > 각양각색(Varieties) Series' 카테고리의 다른 글

First Competition, Final Striving  (0) 2025.09.08
The Cartography of Becoming: Where Colors Learn Their Names  (0) 2025.09.05
Purity as It Is  (3) 2025.08.24
Liberated Wings Flying Together  (0) 2025.08.18
Beyond the Lines  (4) 2025.08.08