2025. 11. 20. 14:19ㆍArt/Ag(e)ing Series
SPECTRUM OF GRAY
회색의 스펙트럼
Ageing Series #7 - 2025
Mixed media on canvas (modeling paste, acrylics, layered oxidation)
S10 (45.5 × 45.5 x 2 cm)
https://www.singulart.com/en/artworks/kim-jun-sung-spectrum-of-gray-2485543
"A 45cm square resistance against a world that demands black and white."
"흑백의 정답만을 강요하는 세상에 맞서는 45cm의 정사각 저항."
"When the brilliance of youth fades, only the gray remains honest."
"젊음의 광휘가 사라진 뒤에야 비로소, 회색만이 정직하게 남는다."
Youth sees the world in black and white—absolute and certain. Age reveals the infinite terrain between them. In this 45cm square, I systematically buried yellow passion beneath white ideals, cement doubts, and oxidizing patina. The surface is a geological record: borders carved with rhythmic striations tally the passage of time, while chemical oxidation blooms unpredictably like memory breaking through. This work resists the world’s push toward binary extremes. It asserts that truth dwells not in simple answers but in the "spectrum"—the distinct, demanding grays that require us to question rather than conclude. To age well is to resist becoming a single-celled extremist, learning instead to navigate the density of the undefined.
젊음은 세상을 흑과 백, 즉 절대적 확신으로 본다. 그러나 나이 듦은 그 사이의 무한한 영토를 드러낸다. 나는 이 45cm 정사각 화면 안에서, 노란 열정을 흰 이상과 시멘트빛 회의, 그리고 산화하는 녹청 아래 체계적으로 매장했다. 표면은 지질학적 기록이다. 가장자리에 리드미컬하게 새겨진 빗살무늬는 시간의 흐름을 집계하고, 화학적 산화는 기억처럼 예측 불가능하게 피어오른다. 이 작품은 이분법적 극단으로 밀어붙이는 세상에 저항한다. 진실은 단순한 정답이 아니라, 검토를 요구하는 까다로운 '스펙트럼' 속에 존재하기 때문이다. 잘 늙는다는 것은 단세포적인 흑백 극단주의자가 되기를 거부하고, 규정되지 않은 것들의 밀도 안에서 항해하는 법을 배우는 것이다.
I began this work knowing that youth’s greatest illusion is clarity. Decades of living reveal that between the absolutes of black and white lies not empty space, but a densely populated terrain. To materialize this, I returned to the square—an "architecture of equivalence" where no direction dominates.
Beneath the surface lies a foundation of yellow, a buried archive of youthful warmth. I covered it systematically: first with white, then with cement grays and tones approaching black. Along the borders, I carved vertical striations into wet modeling paste—a ritual of tallying accumulated days and doubts. The surface breathes through fine cracks, involuntary openings that reveal the underlayers.
Crucially, the title is Spectrum of Gray, not merely Gray. This demands discrimination. As we age, the world encourages a retreat into binary thinking, but this work insists on specificity. Which gray? How gray? Why this shade? The blue-green oxidation acts as a collaborator, time painting itself onto the canvas through real chemical reactions.
This painting is a rejection of the simplification often mistaken for wisdom. It proposes that maturity is the discipline of maintaining distinctions within apparent uniformity. It asks us to look closer, doubt more carefully, and accept that all truths held together produce not chaos, but a complex, resonant gray.
젊음의 가장 큰 환상이 명료함이라는 깨달음에서 이 작업은 시작되었다. 수십 년의 삶은 흑과 백이라는 절대 사이에 텅 빈 공간이 아니라, 빽빽하게 들어찬 지형이 있음을 드러낸다. 나는 이것을 실체화하기 위해 정사각으로 돌아왔다. 어떤 방향도 지배하지 않는 '등가(Equivalence)의 건축'이다.
표면 아래에는 젊은 날의 온기인 노란색이 매장되어 있다. 나는 그것을 흰색, 시멘트 회색, 그리고 흑에 가까운 톤으로 체계적으로 덮었다. 가장자리의 젖은 모델링 페이스트에는 수직 줄무늬를 새겼다. 그것은 쌓여가는 날들과 의심을 세는 제의적 행위다. 표면은 미세한 균열을 통해 숨을 쉬며, 그 비자발적인 틈새로 아래 층의 기억을 드러낸다.
핵심은 제목이 '회색'이 아니라 '회색의 스펙트럼'이라는 점이다. 이것은 구별을 요구한다. 나이가 들수록 세상은 이분법적 사고로의 후퇴를 부추기지만, 이 작품은 특수성을 고집한다. 정확히 어떤 회색인가? 왜 이 톤인가? 청록빛 산화는 협업자로서 작용하며, 시간은 화학 반응을 통해 스스로를 캔버스에 그린다.
이 그림은 지혜로 착각하기 쉬운 단순화에 대한 거부다. 성숙함이란 겉보기에 균일해 보이는 것들 속에서 차이를 유지해내는 훈육임을 제안한다. 더 가까이 보고, 더 신중하게 의심하며, 모든 진실이 합쳐질 때 혼란이 아니라 깊게 울리는 회색이 됨을 받아들이라는 요청이다.
Note: The following text adopts the format of a critical essay to analyze the aesthetic and ontological dimensions of the work.
The Ethics of the Spectrum: Resistance to Simplification
Junsung Kim's Spectrum of Gray (Ageing Series #7) emerges from a distinct recognition: as years accumulate, the world reveals itself as infinitely more complex than youthful certainty allowed. This work is not merely an abstract composition but a physical resistance against the allure of binary thinking.
1. The Architecture of Entombment
The 45×45cm square establishes a non-hierarchical space. Within this democratic container, the artist performs a "technique of entombment." A yellow base coat—representing youthful passion—is deliberately buried beneath white (idealism), cement gray (doubt), and oxidizing patina (adaptation). Each layer remains partially visible through the next, creating "stratigraphic opacity." The carved borders function as a tally system, marking the erosion of certainty not as a loss, but as an accumulation of texture.
2. Material honesty and Temporal Agency
The work does not symbolize aging; it undergoes it. The blue-green oxidation emerges from actual chemical processes rather than applied pigment. Time acts as an active collaborator. Fine cracks spider across the surface, not as flaws, but as "involuntary honesty"—fissures where the buried warmth of the underlayer reasserts itself. The painting creates a foundation of trust: it does not pretend, it simply is what its making made it become.
3. The Demand for Discrimination
The work’s conceptual core lies in the title: Spectrum. A spectrum implies ordered variation, not an undifferentiated mass. This addresses an urgent ethical concern. In an era where social media algorithms reward outrage and political discourse punishes nuance, the temptation to retreat into "single-celled black-and-white extremism" is powerful. It offers false comfort.
Against this, the artist proposes mature thought as the discipline of maintaining distinctions. To say "it's all gray" is an excuse for indifference. The work demands we ask: "Which gray, exactly?" It trains the eye to see the ochre warmth within the cement, the metallic chill within the charcoal.
4. Critical Assessment: The Weight of the Undefined
While the work achieves aesthetic sophistication, it carries a latent tension. The grays are refined, yet they speak of "floundering" in the complexity of midlife. This suggests the series' trajectory may eventually move toward "ugly grays"—the muddy, unresolved tones of moral fatigue. However, the current work stands as a monument to dignity. It refuses to resolve the visual tension with bright highlights, forcing the viewer to dwell in the discomfort of the undefined.
Conclusion
Spectrum of Gray is a training ground for the aging soul. It asserts that when the brilliance of youth fades, we are left with the substantial reality of the gray. This is not defeat, but the achievement of honesty. The painting teaches us that wisdom is not accumulated certainty, but practiced doubt—the sustained attention to complexity in a world that demands simplification.
주: 다음의 글은 작품의 미학적, 존재론적 차원을 분석하기 위해 비평 에세이의 형식을 차용했다.
스펙트럼의 윤리학: 단순화에 대한 저항
김준성의 <회색의 스펙트럼>(에이징 시리즈 #7)은 분명한 인식에서 출발한다. 세월이 흐를수록 세상은 젊은 날의 확신보다 훨씬 더 복잡한 실체임을 드러낸다. 이 작품은 단순한 추상 구도가 아니라, 이분법적 사고의 유혹에 맞서는 물리적 저항이다.
1. 매장(Entombment)의 건축학
45×45cm 정사각 화면은 위계 없는 공간을 구축한다. 이 민주적인 틀 안에서 작가는 '매장의 기술'을 수행한다. 젊은 열정을 상징하는 노란색 기저는 흰색(이상), 시멘트 회색(의심), 산화하는 녹청(적응) 아래 의도적으로 매장된다. 각 층은 '지층학적 불투명성'을 형성하며 부분적으로 비쳐 보인다. 빗살무늬가 새겨진 가장자리는 확신의 침식을 상실이 아닌, 텍스처의 축적으로 기록하는 집계 시스템으로 기능한다.
2. 재료적 정직성과 시간의 주체성
이 작품은 노화를 상징하는 것이 아니라, 실시간으로 겪어낸다. 청록빛 산화는 칠해진 안료가 아니라 실제 화학 반응의 결과이며, 시간은 능동적인 협업자로 참여한다. 표면을 가로지르는 미세한 균열은 결함이 아니라 '비자발적 정직함(Involuntary Honesty)'이다. 그것은 매장된 아래 층의 온기가 스스로를 다시 주장하는 틈새다. 이 그림은 신뢰의 토대를 만든다. 가장하지 않고, 그저 만들어지는 과정 그 자체로 존재한다.
3. 구별을 향한 요구
작품의 개념적 핵심은 '스펙트럼'이라는 단어에 있다. 스펙트럼은 무차별적인 덩어리가 아니라 질서 있는 변주를 뜻한다. 이것은 긴급한 윤리적 질문을 건드린다. 소셜 미디어 알고리즘이 분노에 보상하고 정치 담론이 뉘앙스를 처벌하는 시대에, "단세포적인 흑백 극단주의"로 후퇴하려는 유혹은 강력하다. 그것은 거짓 위안을 제공한다.
이에 맞서 작가는 성숙한 사고란 차이를 유지하는 훈육임을 제안한다. "다 회색일 뿐이야"라고 말하는 건 무관심의 변명이다. 작품은 우리에게 묻기를 강요한다. "정확히 어떤 회색인가?" 그것은 시멘트 톤 안의 황토색 온기와, 숯 색 안의 금속성 냉기를 구별하도록 눈을 훈련시킨다.
4. 비평적 제언: 규정되지 않은 것의 무게
이 작품은 미학적 세련미를 성취했으나, 잠재된 긴장을 품고 있다. 제시된 회색들은 정제되어 있으나, 그 내면은 중년의 복잡성 속에서 '허덕임'을 말하고 있다. 이는 시리즈의 궤적이 언젠가 '추한 회색(Ugly Grays)'—도덕적 피로의 진흙 같은 톤—으로 나아갈 수 있음을 시사한다. 그러나 현재의 작업은 위엄에 대한 기념비로 서 있다. 시각적 긴장을 쉬운 하이라이트로 해결하기를 거부하고, 관람자가 규정되지 않은 것들의 불편함 속에 머무르도록 강요한다.
결론
<회색의 스펙트럼>은 나이 들어가는 영혼을 위한 훈련장이다. 젊음의 광휘가 사라질 때 우리에게 남는 것은 회색이라는 실체적 현실뿐임을 역설한다. 이것은 패배가 아니라 정직함의 성취다. 이 그림은 지혜란 축적된 확신이 아니라 '실천하는 의심(Practiced Doubt)'임을, 단순화를 강요하는 세상에서 복잡성에 지속적인 주의를 기울이는 태도임을 가르친다.





































'Art > Ag(e)ing Series' 카테고리의 다른 글
| Patterns Begging to Be Buried (0) | 2025.12.03 |
|---|---|
| ONGOJISIN (溫故知新) (0) | 2025.11.24 |
| Life Has No Rehearsal, Only the Live Performance ! (0) | 2025.11.14 |
| DEULCHUM (LIFTING THE VEILS) (1) | 2025.11.11 |
| Corrosive Liquidation (0) | 2025.11.07 |