2025. 12. 3. 19:05ㆍArt/Ag(e)ing Series
Patterns Begging to Be Buried (묻히고 싶어 안달난 패턴들)
Ageing Series #9 - 2023 (Inception) – 2025 (Completion)
Mixed media on canvas (stencil, modeling paste, acrylics)
53.0 × 45.5 cm (F10)
https://www.singulart.com/en/artworks/kim-jun-sung-patterns-begging-to-be-buried-2498334

“The pattern is evidence—worse than the exposed face is that they still endure, protecting one another.”
This work is defined by a violent chromatic dissonance. High-visibility orange patterns—grids, lattices, and radial loops—float uneasily above a heavy, achromatic cement ground. These stenciled forms are applied with mechanical precision, creating a layer of artificial "skin" that refuses to integrate with the organic texture beneath. I created this visual tension not to harmonize, but to expose. The cracks splitting the orange impasto are tectonic fractures, revealing the gray substrate’s refusal to bear the weight of these hollow structures. It is a material portrait of a system where artificial order suppresses reality, screaming to be buried by the concrete truth rising from below. **
“패턴은 증거다—드러난 민낯보다 더 끔찍한 것은 그들이 여전히 서로를 감싸며 버티고 있다는 사실이다.”
이 작품은 폭력적인 색채의 불협화음으로 정의된다. 시멘트 질감의 무거운 무채색 기저 위로, 고채도의 '안전 오렌지색' 패턴들—격자, 라티스, 방사형 루프—이 불안하게 부유한다. 기계적 정밀함으로 찍힌 이 스텐실 형상들은 밑바닥의 유기적 텍스처와 섞이지 못한 채 인위적인 '피부'처럼 겉돈다. 나는 이 시각적 긴장을 조화가 아닌 폭로를 위해 조성했다. 오렌지색 임파스토를 가르는 균열은, 껍데기뿐인 구조물의 무게를 더 이상 견디지 않겠다는 회색 기저의 '지질학적 거부'다. 이것은 인위적 질서가 현실을 억누르는 시스템의 물성적 초상이며, 아래에서 솟아오르는 콘크리트 같은 진실에 의해 매장되기를 갈구하는 절규다.
---
*Patterns Begging to Be Buried* is a study in palpable material tension and ethical deadlock. The title reflects the tragic irony: the patterns' arrogance and self-deception are so profound they constitute a tacit plea for burial, yet they remain visually centered and multiplied, embodying the artist's despair at their immovability.
**Impression and Technique**
**The Orange (Stencil Work):** Applied via stencil work and thick impasto, the Safety Orange patterns denote systemic, mechanical replication. This layer is an arrogant 'skin' that refuses integration with the rough ground, symbolizing the structures of power that serve only themselves.
**The Gray (Cement Texture):** The substrate is built with dense modeling paste and darkened by shadows and oxidation effects. This unyielding texture represents the unbearable weight of reality and the quiet, collective mass of the citizenry.
The key tension lies in the **Stress Fractures**. These cracks are the canvas's declaration that the structural integrity is failing. The patterns, through their continued pathological behavior, are actively documenting their own necessity for disposal. The ground is answering, not with collapse, but by providing the irrefutable visual mandate that the time for correction has arrived. Yet the patterns refuse to fall. This is why the work documents not passive waiting but the gathering determination: when structures refuse accountability, citizens must execute burial through democratic force.
<묻히고 싶어 안달난 패턴들>은 실재하는 물성의 긴장감과 윤리적 교착 상태에 대한 탐구다. 제목은 비극적인 아이러니를 반영한다. 패턴들의 오만과 자기기만이 너무 심오하여 무언의 매장을 간청함에도, 그들은 여전히 시각적으로 중심에 있고 증식하며, 그들의 부동성 앞에서 작가가 느끼는 절망을 구현한다.
**인상 및 기법**
**오렌지 (스텐실 작업):** 스텐실과 두터운 임파스토로 적용된 안전 오렌지색 패턴들은 시스템적, 기계적 복제를 의미한다. 이 층은 거친 땅과의 융합을 거부하는 오만한 '피부'이며, 오직 자신들만을 섬기는 권력 구조를 상징한다.
**회색 (시멘트 텍스처):** 기저는 밀도 높은 모델링 페이스트와 그림자, 산화 흔적으로 구축되었다. 이 요지부동한 텍스처는 감당할 수 없는 현실의 무게와 시민들의 집단적인 질량을 상징한다.
핵심 긴장은 **응력 균열**에 있다. 이 균열들은 캔버스가 구조적 무결성이 실패했음을 선언하는 증거다. 패턴들은 병리적인 행동을 지속함으로써, 자신들이 폐기되어야 할 필연성을 적극적으로 기록하고 있다. 땅은 무너지는 것이 아니라, 교정의 때가 도래했음을 보여주는 부정할 수 없는 시각적 명령으로 응답하고 있다. 그러나 패턴들은 넘어지기를 거부한다. 이것이 작품이 수동적 기다림이 아니라 모이는 결의를 기록하는 이유다. 구조들이 책임을 거부할 때, 시민들은 민주적 힘을 통해 매장을 실행해야 한다.
---
Note: The following text adopts a contemplative essay format, analyzing the work's aesthetic structure, material tension, and the imperative behind the title's existential irony.
[English]
I. The Canvas as Existential Conflict: Chromatic Violence and Process
Junsung Kim's Aging Series #9 abandons the possibility of gentle reform, presenting a raw visual argument for necessary, radical transformation. The work is a meditation on the intolerable dichotomy between the structures of power and the foundational reality they attempt to suppress.
The aesthetic tension is rooted in chromatic violence. The Safety Orange patterns clash violently with the achromatic, cement-like ground. The orange is loud, synthetic, and demanding; the gray is heavy, silent, and deep. The production process emphasizes this conflict: the patterns were applied via stencils, a mechanical process symbolizing the bureaucratic and mass-produced reproduction of privilege. This geometrical order sits atop the canvas like a slick oil spill—a layer of the Symbolic Order that refuses to acknowledge the reality of the organic substrate beneath.
The gray substrate is the work's protagonist. Rendered in dense modeling paste and darkened by shadows and oxidation traces, it possesses the palpable, unyielding weight of the 'Real'. It represents the collective mass of citizens and the constitutional bedrock that power patterns have attempted to detach from. The surface is textured to feel like a wound that has refused to heal, where the geometric skin (orange) is pulling taut against the living tissue (gray) below.
II. The Cartography of Arrogance and the Final Mandate
The title, Patterns Begging to Be Buried, is the work's emotional fulcrum. It conveys a profound tragic irony. The patterns' 패악 (malfeasance) has committed actions that demand final disposal, yet they remain unyielding and determined to hold power. This sustained arrogance and self-deception are the source of the artist's self-mockery in the face of inertia.
However, the material language of the canvas introduces a final imperative. The tectonic fractures—the deep, white lines tearing through the orange impasto—are the visual evidence of the substrate’s counter-will and accumulated citizen fury. This rage is the mandate for action. The ground is answering, not by passively crumbling, but by providing the irrefutable popular legitimacy needed for democratic force to execute the burial. The burial is thus not merely a hope; it is an inevitable correction driven by collective will.
[cf. Background Note: The Root of the Fracture and the Constitutional Imperative]
The material tension in this work is a metaphor for the erosion of constitutional values, democratic integrity, and the sacred principle of Separation of Church and State in South Korea, particularly stemming from the post-2024.12.3 systemic failure to ensure accountability.
The 'patterns' are the interlocking forces of institutional corruption that require burial:
- The Systemic Weaponization of Law and Judicial Complicity:
- This is the primary fracture point: the systematic failure to dismantle the internal forces that emerged after the 2024.12.3 incident.
- The work indicts the systemic partiality of the prosecutorial and judicial cartels. They use the law to provide protective shields for aligned political figures while simultaneously employing it as a weapon against opponents. This includes the judicial system’s role in compromising Constitutional Order by enabling legal escapes (e.g., through pretextual arguments of "lack of criminal intent") for those involved in institutional illegality.
- The Pathological Capture of Ideology and State Organs:
- The patterns represent the pathological political alignment and extreme ideological agitation promoted by biased media and political figures.
- The work critiques the distortion of core democratic concepts like 'freedom' and 'Taegukgi' into symbols of partisan hatred and political opportunism, a distortion often aided by the complicity of non-neutral state organs (public officials, police, intelligence agencies, military personnel).
- The Capture of the Sacred and Blasphemy:
- The work critiques the transgression of the Separation of Church and State (정교분리), condemning the use of the divine name in vain (聖名冒瀆) and the distortion of scripture by specific religious groups to provide moral sanctuary and justification for political corruption.
The 'Burial' is the final, non-negotiable demand: a correction to re-establish the bedrock of Constitution, Common Sense, and the strict Separation of Religion and Politics.
롱 버전 (Long Version) 최종 한국어 번역 🇰🇷
주: 다음의 글은 명상적인 에세이 형식을 차용하여, 작품의 미학적 구조, 물성의 긴장감, 그리고 제목이 가진 실존적 아이러니의 명령을 분석한다.
I. 실존적 갈등으로서의 캔버스: 색채적 폭력과 제작 과정
김준성의 <에이징 시리즈 #9>는 온건한 개혁의 가능성을 포기하고, 필연적이며 급진적인 변화를 위한 생생한 시각적 논증을 제시한다. 이 작품은 권력 구조와 그들이 억압하려는 근본적인 현실 사이의 견딜 수 없는 이분법에 대한 성찰이다.
미학적 긴장은 색채적 폭력에 뿌리를 두고 있다. 안전 오렌지색 패턴은 무채색의 시멘트 기저와 격렬하게 충돌한다. 오렌지는 시끄럽고, 합성적이며, 요구적이다. 회색은 무겁고, 침묵하며, 깊다. 제작 과정은 이 갈등을 강조한다. 패턴들은 스텐실을 통해 적용되었는데, 이는 특권을 관료적이고 대량 생산적으로 복제하는 기계적 과정을 상징한다. 이 기하학적 질서는 캔버스 위에 매끄러운 기름 유출처럼 겉돌고 있다. 아래의 유기적 기저의 현실을 인정하기를 거부하는 상징적 질서의 층이다.
회색 기저는 이 작품의 주인공이다. 밀도 높은 모델링 페이스트로 표현되었으며 그림자와 산화 흔적으로 어둡게 처리된 이 기저는, '실재(The Real)'의 요지부동한 무게감을 지니고 있다. 이는 시민들의 집단적 질량과 권력 패턴들이 단절시키려 했던 헌법적 토대를 상징한다. 표면은 마치 낫기를 거부하는 상처처럼 느껴지는데, 기하학적 피부(오렌지)가 아래의 살아있는 조직(회색)을 팽팽하게 잡아당기고 있다.
II. 오만의 지도 제작과 최종 명령
제목 **<묻히고 싶어 안달난 패턴들>**은 작품의 감정적 지렛대다. 이는 심오한 비극적 아이러니를 전달한다. 패턴들의 **패악(malfeasance)**은 최종 매장을 요구하는 행위를 저질렀으나, 그들은 요지부동하며 권력을 고수하려 한다. 이러한 지속적인 오만과 자기기만은 작가가 관성 앞에서 느끼는 **자조(self-mockery)**의 근원이다.
그러나 캔버스의 물질적 언어는 최종적인 명령을 도입한다. 오렌지색 임파스토를 찢고 올라오는 깊고 흰 선들인 지각 변동적 파열은 기저의 반격 의지와 축적된 시민의 분노의 시각적 증거다. 이 분노는 행동의 명령이다. 땅은 수동적으로 무너지는 것이 아니라, 민주적 힘이 매장을 실행하는 데 필요한 부정할 수 없는 대중적 정당성을 제공함으로써 응답하고 있다. 따라서 매장은 단순한 희망이 아니라, 집단적 의지에 의해 추진되는 필연적인 교정인 것이다.
[cf. 배경설명: 파열의 근원과 헌법적 명령]
이 작품의 물질적 긴장감은 한국 사회의 헌법 가치, 민주적 통합성, 그리고 신성한 정교분리 원칙의 침식에 대한 은유이며, 특히 2024.12.3 사태 이후 책임성 확보의 시스템적 실패에서 비롯된다.
작가가 매장을 명령하는 **'패턴'**들은 상호 맞물려 민주주의의 토대를 뒤틀고 있는 제도적 부패의 힘을 상징한다.
- 법의 시스템적 무기화와 사법 공모:
- 이는 가장 주요한 파열 지점이며, 2024.12.3 사태 이후 출현한 내부 세력들을 해체하지 못한 시스템적 실패를 의미한다.
- 이 작품은 검찰 및 사법 카르텔의 시스템적 편파성을 고발한다. 그들은 정권과 연관된 인물들에게 보호막을 제공하는 동시에(예: 형식적 기소, 혐의없음), 반대 세력에게는 법을 무기로 사용한다. 이는 사법 시스템이 헌법 질서를 훼손하는 데 공모하고, 제도적 불법 행위자들에게 법적 회피를 가능하게 하는 역할을 포함한다.
- 이념의 병리적 포획과 국가 기관의 부역:
- 패턴들은 편향된 언론과 정치인들이 조장하는 병리적인 정치적 결탁과 극단적인 이념 선동을 대표한다.
- 작품은 '자유'와 '태극기' 같은 핵심 민주적 가치들을 당파적 증오와 정치적 기회주의의 상징으로 왜곡하는 행위를 비판하며, 이는 비중립적인 국가 기관(공직자, 경찰, 정보기관, 군인)의 묵인과 공모를 통해 종종 이루어진다.
- 신성의 포획과 성명모독:
- 작품은 정교분리 원칙의 침해를 비판하며, 특정 종교 집단이 정치적 부패에 도덕적 안식처를 제공하고 정당화하기 위해 하나님의 이름을 망령되이 일컬으며(聖名冒瀆) 성경을 왜곡하는 행위를 규탄한다.
'매장'은 최종적이고 협상 불가능한 요구다. 즉, 헌법, 상식, 그리고 엄격한 정교분리라는 토대를 재확립하기 위한 **교정(Correction)**인 것이다.

































I. English Critique (Enhanced)
The Aesthetics of Correction: A Critical Review of Patterns Begging to Be Buried
Junsung Kim’s Patterns Begging to Be Buried (Aging Series #9) is not a passive depiction of decay but an aggressive material argument for necessary, radical transformation. It functions as a tectonic portrait of ethical deadlock, where the structures of institutional power are violently confronted by the elemental, unyielding materiality of the real.
1. Chromatic Violence and the Legacy of Process
The work operates at the fraught intersection of Post-Painterly Abstraction and political Process Art. The meticulous application of the patterns—grids and closed circuits—invokes the legacy of Systemic Painting (e.g., Agnes Martin, Frank Stella), yet Kim subverts this minimalist precision not by painterly gesture, but by material sabotage. The rigid geometry is applied via stencils, a mechanical process symbolizing the mass-produced reproduction of privilege. This 'mechanical aesthetic' clashes violently with the heavy, organic texture of the substrate, achieving a chromatic violence that dominates the canvas.
The surface thus becomes a complex conceptual field where the Symbolic Order (Orange) is defined by its method—cold, repetitive, and detached. The initial copy, "The pattern is evidence—worse than the exposed face is that they still endure, protecting one another," encapsulates the despair at this system's pathological endurance.
2. The Protagonist of the Real: Materiality and Mandate
The true protagonist is the gray substrate. Rendered in dense modeling paste and dark oxidation effects, it embodies the unyielding weight of the Real. The artist’s process of layering and darkening the texture suggests a form of Process Art where the materiality itself dictates the narrative—the ground is not merely a background but an active, time-based entity.
The dynamic is centered on the tectonic fracture that cuts through the orange impasto. These cracks are the material manifestation of the substrate’s "geological refusal." They are not passive marks of decay but active "stress fractures," serving as an "irrefutable visual mandate" for systemic change. This movement defines the work: the ground is not crumbling under pressure, but actively pushing against the structures that cling to the surface.
3. The Ethical Imperative: Beyond Politics to Constitutional Correction
The title, Patterns Begging to Be Buried, holds the work's ethical core. It presents a tragic irony: the patterns’ "malfeasance" and sustained arrogance constitute an involuntary plea for disposal. By linking this to the systemic erosion of constitutional values in South Korea (weaponization of law, judicial neutrality collapse, pathological capture of sacred language), the artist establishes the canvas as a battleground for political and ethical principles.
Crucially, the artist asserts that the final "Burial" is not an act of random destruction, but a "necessary correction" driven by "democratic force." Kim’s work ultimately elevates painting from visual artifact to a powerful philosophical instrument, demanding a re-establishment of the constitutional bedrock against the aesthetic of systemic corruption.
교정의 미학: <묻히고 싶어 안달난 패턴들> 비평
김준성의 <묻히고 싶어 안달난 패턴들> (에이징 시리즈 #9)은 수동적인 쇠퇴의 묘사를 넘어, 필연적이고 급진적인 변혁을 위한 적극적인 물성적 논증이다. 이 작품은 제도적 권력의 구조들이 근본적이고 요지부동한 실재의 물성과 격렬하게 충돌하는 윤리적 교착 상태를 지각 변동적 초상으로 구현한다.
1. 색채적 폭력과 과정 미술의 유산
이 작품은 **후기 회화적 추상(Post-Painterly Abstraction)**과 정치적 **과정 미술(Process Art)**의 첨예한 교차점에서 작동한다. 격자 및 닫힌 회로 형태의 패턴에 대한 철저한 적용은 시스템적 회화의 유산(프랭크 스텔라, 아그네스 마틴 등)을 연상시키지만, 김준성 작가는 이 미니멀리즘적 정밀함을 회화적 제스처가 아닌 물질적 전복을 통해 무너뜨린다. 단단한 기하학적 형태는 스텐실이라는 기계적인 작법을 통해 적용되었는데, 이는 특권을 관료적으로 복제하는 과정을 상징한다. 이 **'기계적 미학'**은 기저의 무겁고 유기적인 텍스처와 격렬하게 충돌하며, 캔버스 위에 색채적 폭력을 실현한다.
표면은 이로써 복잡한 개념적 장이 된다. **상징적 질서(오렌지)**는 차갑고 반복적이며 단절된 그들의 작법으로 규정된다. 초기 카피인 "패턴은 증거다—드러난 민낯보다 더 끔찍한 것은 그들이 여전히 서로를 감싸며 버티고 있다는 사실이다"는 이 시스템의 병리적인 지속력에 대한 작가의 절망을 포착한다.
2. 실재의 주인공: 물성과 명령
진정한 주인공은 회색 기저이다. 밀도 높은 모델링 페이스트와 어두운 산화 흔적으로 표현된 이 기저는, **'실재(The Real)'**의 요지부동한 무게를 구현한다. 작가는 텍스처를 층층이 쌓고 어둡게 처리하는 과정 미술적 작법을 통해, 물성 자체가 서사를 규정하도록 만든다. 기저는 단순한 배경이 아니라, 시간을 축적하며 능동적으로 반격하는 존재가 된다.
작품의 동력은 오렌지 임파스토를 가르는 지각 변동적 파열에 집중된다. 이 균열은 기저의 **'지질학적 거부'**가 물질적으로 가시화된 것이다. 이들은 수동적인 붕괴의 흔적이 아니라, 시스템 변화를 위한 부정할 수 없는 시각적 명령으로서의 '응력 균열' 역할을 수행한다. 땅은 압력 아래에서 무너지는 것이 아니라, 표면에 붙어있는 구조물에 대항하여 능동적으로 솟아오르고 있다는 점이 이 작품의 핵심이다.
3. 윤리적 명령: 정치를 넘어 헌법적 교정으로
제목 <묻히고 싶어 안달난 패턴들>은 작품의 윤리적 핵심을 담는다. 패턴들의 '패악'과 지속적인 오만함이 무의식적인 폐기를 간청한다는 비극적 아이러니를 제시한다. 작가는 이 메시지를 한국 사회의 헌법적 가치 침식과 구체적으로 연결하며, 캔버스를 정치적, 윤리적 원칙의 격전지로 확립한다.
결정적으로, 작가는 최종적인 **'매장'**이 무작위적인 파괴 행위가 아니라, **'민주적 힘'**에 의해 추진되는 "필수적인 교정"임을 단언한다. 김준성의 이 작품은 궁극적으로, 회화를 단순한 시각적 유물을 넘어, 시스템적 부패의 미학에 맞서 헌법적 토대의 재확립을 요구하는 강력한 철학적 도구로 격상시킨다.
'Art > Ag(e)ing Series' 카테고리의 다른 글
| GROOVE AND RIDGE (0) | 2025.12.09 |
|---|---|
| ONGOJISIN (溫故知新) (0) | 2025.11.24 |
| Spectrum of Gray (0) | 2025.11.20 |
| Life Has No Rehearsal, Only the Live Performance ! (0) | 2025.11.14 |
| DEULCHUM (LIFTING THE VEILS) (1) | 2025.11.11 |